Terugblik Egypte 2017

105 landen zijn Egypte voorgegaan op mijn reizen door de wereld. En dat terwijl het zo dichtbij ligt. Maar ja, er was altijd wel wat aan de hand. Het is me echter prima bevallen, en ik ga dan ook nog graag een keer terug. Dan naar het noorden, naar Caïro en Alexandrië en de werelderfgoederen die daar in de buurt liggen.

De toeristenindustrie is in Egypte vaak op de massa gericht en oppervlakkig, dus de volgende keer moet ik zelf de voorbereiding ook wat meer ter hand nemen om meer bijzondere dingen te kunnen zien.

Voorbereiding

De voorbereiding bleef dit keer beperkt tot het boeken van een privé-tour bij Djed Reizen. Ik koos een route van Luxor naar Aswan, en plakte daar nog een tweedaagse verlenging voor Abu Simbel aan vast. Djed, dat een kantoor in Nederland heeft, werkt bijzonder efficiënt en vriendelijk. Ik koos hen vooral omdat ze hun eigen dahabiya-cruiseschepen hebben.

Op het vliegveld van Caïro moet je een visum kopen. Het is meer een soort entreegeld: bij een bank koop je voor 25 US dollar een sticker die je in je paspoort plakt. Betalen in euro’s kan ook, dan krijg je al wat Egyptisch wisselgeld terug.

egypvisa

Vervoer

Vliegtuig
Mijn vluchten waren met EgyptAir, gereserveerd door de tourorganisatie. Het voordeel van EgyptAir is dat hun vlucht van Amsterdam naar Caïro aansluit op binnenlandse vluchten naar o.a. Luxor en Aswan. Wat verder handig is dat je door een soort zijingang door de grenscontrole gaat op het vliegveld Caïro. Daar was het erg rustig.

De veiligheidscontroles op de vliegvelden in Egypte zijn zeer streng – of althans: ze hebben een reeks van controles achter elkaar geplaatst, om de kans te verminderen dat er iets of iemand tussendoor glipt. Zo is er een controle van de auto al een kilometer of zo vóór het vliegveld, en dan een personencontrole bij de ingang en één bij de vertrekgate. Er zijn veel mensen bij betrokken, maar de beschikbare apparatuur ziet er niet al te modern uit.

Lokaal vervoer
Mijn voornaamste vervoermiddel deze reis was de dahabiya, een luxe zeilschip. Er waren met mij 3 Zuidafrikanen aan boord met hun eigen gids, plus een Australisch stel. Met de laatsten deelde ik een gids en de eettafel.

Het schip kan zeilen, maar wordt het grootste deel van de tijd voortgetrokken door een motorbootje. Dit lot is er voor zo ongeveer alle grotere zeilschepen op de Nijl. We voeren stroomopwaarts en er was weinig wind. Het grootste deel van de dag brachten we door op het bovendek. Mijn vaste stekje was er de hangmat.

egypv2
Ons zeilschip

Hotels

Luxor
Het Iberotel Luxor is een groot hotel in het centrum van de stad, aan de Nijl en op loopafstand van de Luxor-tempel. Degelijke kamer met een goed bed en goede airco. Geen water en geen wifi op de kamer (wel in de lobby, gratis). Wel een balkon met uitzicht op een rotonde. Goed ontbijtbuffet, met zitjes op het terras. Je kunt er ’s avonds ook eenvoudig en goedkoop eten. Erg vriendelijk personeel. Op loopafstand van de Luxor-tempel en het centrum van de stad.

egyph1
Website: Iberotel Luxor

Dahabiya
Op de Dahabiya had ik een ruime eigen kamer plus badkamer. Ik had gelukkig een kamer aan de oostkant gekozen: die ligt ’s middags in de schaduw, en blijft dus lekker koel wanneer de hitte toeneemt op het bovendek. Stroom is er alleen in de avonduren, en er is beperkte wifi. Al het eten aan boord was inclusief, en uitstekend.

egyph2

Website: Dahabiya Zekrayaat

Abu Simbel
De Eskaleh Lodge was de meest kleinschalige accommodatie van deze reis. Het is een pension met overal lekkere zitjes, en heerlijke Nubische muziek. Erg loom, Soedanees. Het restaurant lijkt drukker bezocht dan de hotelkamers, maar is ook prima. Dit is de enige kamer waar ik ’s nachts last had van muggen, maar gelukkig was er wel een klamboe.

egyph3a
Buitenterrein van de Eskaleh Lodge

egyph3b

Website: Eskaleh Nubian Eco Lodge

Aswan
Het Isis Island Hotel was het minste hotel van deze reis. Het is een groot complex, geschikt om grote toergroepen te herbergen (met mij was er een groep Chinezen). Alleen erg druk hebben ze het tegenwoordig niet meer, dus het hotel leek maar op halve kracht te draaien. Grootste bezwaar echter is dat het op een eiland ligt, en dat je dus steeds met een bootje heen en weer moet als je even de stad in wilt.

egyph4

Website: Pyramisa Isis Island Hotel

Eten

De Egyptische keuken kent buiten het eigen land weinig aanhangers. Op de boot was het eten uitstekend, in restaurants vaak erg matig.

Ontbijt
In alle hotels was het ontbijt inclusief en telkens ongeveer hetzelfde van inhoud. Goed brood is schaars in Egypte, hun traditionele dunne brood droogt erg snel uit. Maar met gebakken eieren, pannenkoeken, wentelteefjes en yoghurt was er toch genoeg. Fruit was relatief schaars, behalve voor vers fruitsap.

egype1

Lunch en diner
Tijdens lunch en diner eet je ongeveer hetzelfde. Tussen de middag op het schip aten we vooral salades, gevulde aubergines/courgettes en groentestoofschotels, meestal met rijst. ’s Avonds was er dan vlees of vis, en telkens een stuk of 5 verschillende bijgerechten. Gedurende 4 dagen hebben we geen enkele keer hetzelfde gerecht gehad, echt geweldig gedaan door de kok op zo’n schip (zijn keuken was overig groter dan die bij mij thuis, en zeker moderner).

egype2
Ondanks de aanstroom van toeristen in Luxor en Aswan zijn goede restaurants er schaars. In Luxor at ik het beste op het dakterras van het Al Shaby Lane-restaurant. Ik had er onder andere Feteer: een soort Egyptische pizza, heel dun bladerdeeg gevuld met gehakt, tomaat, kaas en kruiden. Met mijn favoriete bijgerecht: verse baba ghanoush (auberginedip).

egype3
Feteer en Baba Ghanoush op het dakterras in Luxor

Kosten

Egypte is geen duur land. Je moet al moeite doen om voor lunch of diner meer dan 100 Egyptische pond (5 EUR) kwijt te zijn. Drankjes aan boord van de dahabiya kostten slechts 0,85 EUR, en als je in een supermarktje een blikje cola of een fles water kocht was ik meestal niet meer dan 0,25 – 0,50 EUR kwijt.

Er is een uitgebreide fooiencultuur in Egypte, maar daarvan was ik door het georganiseerde gedeelte van de reis wel aardig afgeschermd. Alleen het personeel van de boot en de gidsen moeten uiteraard wel een fooi hebben. Dat waren dan ook mijn voornaamste uitgaven boven op de volledig georganiseerde reis.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s